اخلاق اسلامی

۱۳۹۷/۱/۱۹

اخلاق اسلامی

اکرم حسین زاده ، محمد احسان تقی زاده

 

اخلاق اسلامی : خدایا تویی سزاوار ستایش های نیکو و بسیار ستودن. از آن لحظه ای که به یاد دارم و ندارم تویی برترین یارم. شکر از لطف و داده‌های بیکرانت. از احسانت به آنچه خواستم و نخواستم که نیکوترینش را عطا کردی.

فروغ مهر جام زندگی ام را لبریز کرده تا عجز از سپاست را معترف گشتم. لحظه چه تند و بی وقفه سپری می‌شوند. زمان چه زود میگذرد. گویا دمی پیش بود چهار سال قبل، که دغدغه ای از نوشتن به خاطرمان زدی تا به یاری تو قلبم به دست گرفته و امانتی از اندیشه و سیرت کمال پیشگی و اصلان محبوب را به قلوب جویای حقیقت جوانان تحویل دهیم.

بر هر لحظه که همراهی تو استمرار و قوت کار را موجب شد و انجام وظیفه را توفیق داد بیکران سپاسگذاریم و خواهانیم که نیک بدانیم: (لامؤثر فی الوجد ال الله) همه هیچند و تو همه‌ای.

اخلاق اسلامی

چه ذلیل و بیچاره ایم، آن‌گاه که عزت و احترامی از غیر تو و زبان‌های گشاده به تحسین دیگران؛ به ما احساس بودن و ارزشمندی دهد و از یاد ببریم که عزت و بزرگی تنها از توست.

آری، آنجا که علم اخلاق و تربیت اسلامی، نجوای حدیث خلیفه اللهی، شوق آفرینی و بین پیشگی را در گوش جان آدمی می خواند، با استفاده از خورشید دل شکاف و روح پرور قرآن و عترت می‌توان فطرت ها را بیدار و جوامع انسانی را سر و سامان معنوی و مادی داد. در این صورت عبوسی، خشکی و سردی اخلاق یونانی و نگاه عامیانه و اعظان قرون وسطا جای خود را به اخلاق لطیف، شیرین با طراوت، عمیق و اصیل اسلامی می دهد.

 اخلاق اسلامی علمی است که آراستگی به آن متضمن سعادت دنیوی و اخروی است

 اخلاق اسلامی علمی است که آراستگی به آن متضمن سعادت دنیوی و اخروی برای خرد و کلان در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... می‌باشد. اخلاق اسلامی، انسان را منزوی بار نمی‌آورد، او را در نظام هستی و کائنات، در ارتباط با جمیع مسائل بشری هدایت و حمایت می‌کند و بریده از درد ها و واقعیت های زندگی آدمی نیست.

 امروزه جهان معاصر بیش از هر عصری، به محتوای دل انگیز و هدایتگر این علم محتاج است حاکمیت اباحه‌گری، روگردانی از مبدا و مقصد حقیقی، وانهادن فطرت به عنوان نقطه حرکت و خدا به عنوان غایب رسیدن، چه فجایع و تلخ کامی هایی را برای انسان امروز خصوصا از نوع متجددش به وجود نیاورده است

آمار رو به افزایش خودکشی، مردان کشی، کشور فریبی انحرافات مختلف اخلاقی و جنسی، تبعیض نژادی، وحشت ناشی ازظلم و ترور، رشد رو به تزاید اختلالات شخصیتی، ناراحتی های خفیف و شدید روانی، احساس تنهایی شدید و در یک کلمه حذف انسانی از جامعه انسانی، حکایت از دوری بشر امروز از سرچشمه اخلاق توحیدی، نورانیت وحی و هدایت گری اولیا می‌کنند.

مفاهیم اخلاقی

مفاهیم اخلاقی نظیر تقوی، تعاون، توبه، شکر و اخلاص ... در اخلاق غیر دینی، جایگاهی ندارد چراکه به قول داستایوفسکی نویسنده معروف روسی، اگر خدا نباشد هر کاری مباح است. برای کشف و فهم چنین مفاهیمی باید سراغ قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، بیان و سیر جلوه اسما و صفات الهی یعنی ائمه اطهار (س) رفت و ساختمان عظیم و مرصوص اخلاق و تربیت اسلامی را بر آن بنیاد نهاد.

سلوک عالمانه، عاشقانه و عارفانه برگزیدگان مکتب، آن جرعه نوشان بزم الهی، از حضرت ختمی مرتبت (ص) امیرعرفان (ع) و سجاده نشین کوی حقیقت ... تا امام حی و ناظر (عج) که خاک مملکت وجود خویش را به باده عشق، گل کردند، پیشکسوتان و رهبرانی فراسوی بشر امروز قرار داد. تا راه به هر بهانه و توجیه و بسته بماند.

مبانی علم اخلاق

تدوین نوشتاری که با توجه به مبانی علم اخلاق، به سراغ قرآن و سنت رود و تازگی به روز بودن مطالبش، پاسخ گویی عطش مشتاقان وصل گردد و به عبارتی بتواند در جریان زندگی جوانان حضور یابد در ابتدا کاری دشوار می‌نمود، ولی بحمدالله پس از کوشش مستمر در طی چهار سال با دریافت نظرات اساتید برجسته و بازبینی دقیق توانست در آستانه شهادت بانوی دو عالم، مصدر انوار الهی نبوی (ص) ، حضرت زهرا (س) به بار نشیند. امید که این بضاعت اندک کریمه ای چون او، پذیرفته شود.

 مباحث این نوشتار جهت تدریس واحد : «اخلاق اسلامی» منطبق بر سرفصل های مصوبه شورای انقلاب فرهنگی جهت ارائه در رشته علوم تربیتی و الهیات و با توجه به دو واحدی بودن آن تدوین یافته است .

برای آشنایی بیشتر با محتوای مطالب و دسته بندی آنها توجه به نکات زیر ضروری است:

.1در مباحث مختلف استفاده گسترده، از منابع اصلی اخلاق و تربیت، یعنی قرآن کریم، احادیث معتبر، سیره و عملکرد پیامبران (ص) و ائمه اطهار (س) مدنظر بوده است.
.2 جهت جذاب تر شدن، کاربری نمودن و مرتبط ساختن مقولات اخلاقی و عرفانی به زندگی فردی و اجتماعی، به جنبه‌های تربیتی موضوعات توجه ویژه شده است.
.3در مباحث مربوط به کلیات (بخش اول) سعی بر ارائه آسان، مختصر و مفید و مستند مطالب بوده است.
.4انتخاب موضوع «اخلاق عرفانی در بحث اخلاق الهی» به دلایلی چند بود: الف) شیوه استفاده از شیوه قرآن برای تعیین ارزش های اخلاقی در پرتو جهت دهی خدایی به نیات، افکار و اعمال و همچنین حذف زمینه های رشد رذایل ب) پاسخ به احساس نیاز شدید دانشجویان برای یافتن گمشده خود در پرتوعرفان ج) تاثیرگذاری عمیق‌تر مفاهیم برخاسته از فطرت زیباجوی انسان در ابعاد مختلف زندگی.
.5در مباحث اخلاق فردی و اجتماعی همچون اخلاق جنسی، ازدواج و خانواده تاکید بر نکات تربیتی اسلام با نگاه تخصصی بوده است.
6. در مجموع با عنایت به فرمایش مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای که وزین، پرمایه بودن، پیراسته و روان بودن را از مولفه های ضروری در تدوین کتب درسی دانشگاه ذکر فرموده اند، سعی شده تا حد ممکن این امر تحقق پذیرد.

 

اکرم حسین زاده

محمد احسان تقی زاده

تابستان 85 مصادف با ایام شهادت

بانوی دو عالم حضرت زهرا (س)

برچسب ها: درمان قطعی لکنت زبان لکنت زبان درمان لکنت زبان شیوه های درمان لکنت دکتر تقی زاده درمان قطعی لکنت زبان مرکز توانمند سازی ذه شبیه‌سازی ذهن